11/15
De oude hervormde pastorie, die stond op de plek waar nu het gemeentehuis staat, was gebouwd tijdens de ambtsperiode van ds. Thoden van Velzen (1879-1885). In 1953 werd de oude pastorie verkocht aan de gemeente Losser. Er waren toen al plannen om daar een nieuw gemeentehuis te realiseren. De protestanten bouwden een nieuwe pastorie aan de Brinkstraat, naast de hervormde vereniging ‘Ons Gebouw’. Ondanks de crisisjaren was men er toch in geslaagd om deze vereniging in 1932-1933 te bouwen. Daar werd ook de christelijke bewaarschool ondergebracht. ‘Ons Gebouw’ werd 1-10-2007 verkocht en in 2005 de voormalige pastorie aan de familie Poorthuis.
- Aangemaakt op
- maandag 19 oktober 2020
- Locatie
- Bekijk op OpenStreetMap
- Geplaatst op
- maandag 12 augustus 2024
- Fotograaf
- Foto Jos Pe Arnhem
- Bron
- NL-LsHKL_F001-0196
- Labels
- gebouwen, religie, vereniging
- Copyright
- Foto Jos Pe Arnhem
- Beschrijving
- De oude hervormde pastorie, die stond op de plek waar nu het gemeentehuis staat, was gebouwd tijdens de ambtsperiode van ds. Thoden van Velzen (1879-1885). In 1953 werd de oude pastorie verkocht aan de gemeente Losser. Er waren toen al plannen om daar een nieuw gemeentehuis te realiseren. De protestanten bouwden een nieuwe pastorie aan de Brinkstraat, naast de hervormde vereniging ‘Ons Gebouw’. Ondanks de crisisjaren was men er toch in geslaagd om deze vereniging in 1932-1933 te bouwen. Daar werd ook de christelijke bewaarschool ondergebracht. ‘Ons Gebouw’ werd 1-10-2007 verkocht en in 2005 de voormalige pastorie aan de familie Poorthuis.
